9.9.2024
Biblia.sk | Ekumenický preklad - Skutky apoštolov 17. kapitola 26 On z jedného stvoril celé ľudské pokolenie, aby obývalo celý povrch zeme, vymedzil ľuďom čas a hranice bývania, 27 aby hľadali Boha, či by ho nejako nenahmatali a nenašli, hoci od nikoho z nás nie je ďaleko.28 V ňom žijeme, hýbeme sa a sme, ako to povedali aj niektorí vaši básnici: ‚Veď sme jeho rodom.‘
EVANJELIUM DŇA
Lk 6,6-11
V inú sobotu vošiel Ježiš do synagógy a učil. Bol tam človek, ktorý mal vyschnutú pravú ruku.
A zákonníci s farizejmi naň striehli, či v sobotu uzdraví, aby ho mali z čoho obžalovať.
Ale on poznal ich myšlienky. Preto povedal človekovi, čo mal vyschnutú ruku: „Vstaň a postav sa do prostriedku!“ On vstal a postavil sa.
A tamtým Ježiš povedal: „Pýtam sa vás: Slobodno v sobotu robiť dobre, alebo zle, zachrániť život, alebo zničiť?“
Popozeral sa po všetkých a povedal mu: „Vystri ruku!“ On to urobil a ruka mu ozdravela.
Ale oni, plní nerozumu, radili sa, čo urobiť s Ježišom.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOBOTA - deň, kedy židia navštevovali synagogu- konali sa tu služby Božiemu ľudu - vysvetľovanie Zákona
V inú sobotu - nevieme, kedy a na ktorom mieste, či v Kafarnaum alebo ...
-------------------------------------------------------------------
Poučenie: KONAŤ DOBRO
Kristus uzdravil úbohého muža, hoci vedel, že jeho nepriatelia by ho za to zneužili.
Nenechajme sa odviesť od našej povinnosti ani od našej užitočnosti akoukoľvek opozíciou.
Môžeme sa len čudovať, že synovia človeka sú takí zlí
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
St. Luke inserts this scene, which may have taken place several weeks after the one above related, because it completes in a way the teaching of the Lord on this important point of the ceremonial law. Luke 6:6
UČENIE PÁNA o ceremoniálnom práve:
Charity is the rule of all ceremonies
Dobročinnosť je pravidlom všetkých obradov
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ako by ho mohli zabiť - NÁSILIE ako odpoveď!
Týmito slovami evanjelista vyjadrje ich bláznovstvo, ich hlúposť,šialenstvo.
Ak ľudia odpovedajú na argumenty násilím, znamená to, že sa správajú ako blázni, nie ako rozumné stvorenia;
Aby sme však poukázali na úpadok ľudskej prirodzenosti, zistujeme, že nebolo nič obyčajnejšieho, keď boli ľudia podmanení uvažovaním a nemali sa čém rozumne brániť, než letieť k násiliu a s mečmi rezať uzly, ktoré nemôže rozviazať.
Ani nemôže existovať väčší dôkaz hlúpych a surových duší a zmätených myslí.
there was a man whose right hand was withered] Obviously he had come in the hope of being healed; and even this the Pharisees regarded as reprehensible, Luke 13:14. The Gospel of the Ebionites adds that he was a stonemason, maimed by an accident, and that he implored Jesus to heal him, that he might not have to beg his bread (Jerome on Matthew 12:10).
....bol muž, ktorého pravá ruka bola vyschnutá.] Očividne prišiel v nádeji, že bude uzdravený; a aj to farizeji považovali za odsúdeniahodné, Lukáš 13:14. Evanjelium Ebionitov dodáva, že bol kamenár, zmrzačený náhodou, a že prosil Ježiša, aby ho uzdravil, aby nemusel prosiť o chlieb (Heronym, Matúš 12:10).
11 Zmocnila sa ich zlosť a radili sa, čo urobiť s Ježišom.
Biblia.sk | Ekumenický preklad - Druhý list Timotejovi 3. kapitola
9 Ale s ich úspechmi je už koniec, lebo ich nerozumnosť sa stane zjavnou všetkým, ako sa stala aj nerozumnosť tamtých dvoch.
Biblia.sk | Ekumenický preklad - Príslovia 22. kapitola
Príslovia 15 Pochabosť väzí v srdci chlapca, ale trestajúca palica ju odtiaľ vyženie.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Biblia.sk | Ekumenický preklad - Evanjelium podľa Marka 3. kapitola
Marek 3/1 Keď znova vošiel do synagógy, bol tam človek s ochrnutou rukou. 2 Pozorne ho sledovali, či nezačne uzdravovať v sobotu, aby ho mohli obžalovať.
4 A povedal im: „Je dovolené v sobotu robiť dobre alebo zle, život zachrániť alebo zničiť?“ Oni však mlčali. 5 Vtedy si ich s hnevom premeral a zarmútený nad ich bezcitným srdcom povedal
-----------------
Biblia.sk | Ekumenický preklad - Evanjelium podľa Matúša 12. kapitola
MT 12,12 Preto v sobotu je dovolené dobre robiť.“
-------------------------
Mt 12/10 Biblia.sk | Ekumenický preklad - Evanjelium podľa Matúša 12. kapitola
Či ste nečítali v Písme:
Lk 13,14 Biblia.sk | Ekumenický preklad - Evanjelium podľa Lukáša 13. kapitola
14 Ale predstavený synagógy, pobúrený nad tým, že ju Ježiš uzdravil v sobotu, povedal zástupu: „Je šesť dní, keď treba pracovať. V týchto dňoch prichádzajte a dávajte sa uzdravovať, a nie v sobotný deň!“ 15 Pán mu odpovedal: „Pokrytci! Či každý z vás neodväzuje svojho vola alebo osla od jasieľ a nevodí ho napájať aj v sobotu?
----------------------------
Luk SPOR O SOBOTU Biblia.sk | Ekumenický preklad - Evanjelium podľa Lukáša 6. kapitola
Lk 6/ 5 A dodal: „Syn človeka je pánom soboty.“
-----------------
SPOR O JEŽIŠOVU MOC Biblia.sk | Ekumenický preklad - Evanjelium podľa Matúša 21. kapitola
23 Keď prišiel do chrámu a učil, pristúpili k nemu veľkňazi a starší ľudu a pýtali sa: „Akou mocou toto robíš a kto ti dal túto moc?“ 24 Ježiš im odpovedal: „Aj ja sa vás opýtam na jednu vec. Ak mi na to odpoviete, aj ja vám poviem, akou mocou to robím.
27 Odpovedali teda Ježišovi: „Nevieme.“ Tu im povedal: „Ani ja vám nepoviem, akou mocou toto robím.
----------------------------------
BEZBOZNOST
Kniha mudrosti
Biblia.sk | Katolícky preklad - Kniha múdrosti 19. kapitola
14 Spravodlivo veru znášali trest za svoju zločinnosť, lebo veľmi rozhorčenou nenávisťou správali sa voči cudzincom. Tamtí totiž iba odopreli prijať neznámych, čo prišli k nim, títo si podrobovali za otrokov hostí, ktorí im dobro preukázali.
Biblia.sk | Katolícky preklad - Kniha múdrosti 15. kapitola
Úcta zvierat
18 Dokonca ctia najhnusnejšie zvieratá, lebo súdiac dľa ich nerozumu, tie horšie sú ako ostatné. 19 Ani pekné nie sú, žeby bolo možné mať v nich záľubu, ako sa to môže pri pohľade na zvieratá prihodiť. Takto stratili i chválu Boha, i jeho požehnanie.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Second sabbath after the first - See the notes at Matthew 12:1. This phrase has given great perplexity to commentators. A "literal" translation would be, "on the Sabbath called "second first,"" or second first Sabbath. The word occurs nowhere else. It is therefore exceedingly difficult of interpretation. The most natural and easy explanation is that proposed by Scaliger. The "second day" of the Passover was a great festival, on which the wave-sheaf was offered, Leviticus 23:11. From "that day" they reckoned "seven weeks," or seven "Sabbaths," to the day of Pentecost. The "first" Sabbath after that "second day" was called the "second first," or the first from the second day of the feast. The "second" Sabbath was called the "second second," or the second Sabbath from the second day of the feast; the third the "third second," etc. This day, therefore, on which the Saviour went through the fields, was the first Sabbath that occurred after the second day of the feast.
Rubbing them in their hands - The word "corn" here means wheat or barley, and not maize, as in America. They rubbed it in their hands to separate the grain from the chaff. This was common and allowable. Dr. Thomson ("The Land and the Book," vol. ii. p. 510, 511) says: "I have often seen my muleteers, as we passed along the wheat fields, pluck off ears, rub them in their hands, and eat the grains, unroasted, just as the apostles are said to have done. This also is allowable. The Pharisees did not object to the thing itself, only to the time when it was done. They said it was not lawful to do this on the Sabbath-day. It was work forbidden by those who, through their traditions, had made man for the Sabbath, not the Sabbath for man." So Professor Hackett ("Illustrations of Scripture," p. 176, 177) says: "The incident of plucking the ears of wheat, rubbing out the kernels in their hands, and eating them Luke 6:1, is one which the traveler sees often at present who is in Palestine at the time of the gathering of the harvest. Dr. Robinson relates the following case: 'Our Arabs were an hungered, and, going into the fields, they plucked the ears of grain and did eat, rubbing them in their hands. On being questioned, they said this was an old custom, and no one would speak against it; they were supposed to be hungry, and it was allowed as a charity.' The Pharisees complained of the disciples for violating the Sabbath, and not any rights of property."