Evanjelium 22.11.2024 Lk 19,45-48
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa LukášaLk 19, 45-48
Vy ste z Božieho domu urobili lotrovský pelech
Keď Ježiš vošiel do chrámu, začal vyháňať predavačov a povedal im: „Napísané je: ‚Môj dom bude domom modlitby.‘ A vy ste z neho urobili lotrovský pelech.“
A denne učil v chráme. Ale veľkňazi, zákonníci a vodcovia ľudu sa usilovali zabiť ho. Ibaže nevedeli, čo robiť, lebo všetok ľud na ňom visel a počúval ho.
Počuli sme slovo Pánovo.
Lu 19:45-48. Druhé čistenie chrámu a následné učenie.
45, 46. Ako prvé očistenie bolo pri Jeho prvej návšteve Jeruzalema (Ján 2:13-22), tak toto druhé očistenie bolo pri Jeho poslednej. Brloh zlodejov — spolky na lúpež, bezohľadní zo zásady. Mierny výraz , používaný pri predchádzajúcej príležitosti, bol teraz nevhodný.
{10} Potom vošiel do chrámu a začal vyháňať tých, čo v ňom predávali, aj tých, čo kupovali. (10) Kristus po svojom vstupe do Jeruzalema viditeľným znamením ukazuje, že je jeho povinnosťou, ktorú mu dal a napomínal Otec, očistiť chrám. 19:41-48 Kto môže vidieť svätého Ježiša, ktorý sa teší na biedu, ktorá čakala na jeho vrahov, plačúc nad mestom, kde mala byť preliata jeho vzácna krv, bez toho, aby videl, že Božia podoba vo veriacom spočíva v mnohom v dobrá vôľa a súcit? Istotne nemôžu mať pravdu tí, ktorí prijímajú doktríny pravdy, aby boli zatvrdení voči svojim spoluhriešnikom. Ale nech si každý pamätá, že aj keď Ježiš plakal nad Jeruzalemom, vykonal na ňom hroznú pomstu. Hoci sa neteší zo smrti hriešnika, svoje hrozné hrozby určite splní tým, ktorí zanedbávajú jeho spásu. Boží Syn neplakal márne a bezdôvodné slzy, ani pre ľahkú vec, ani pre seba. Pozná hodnotu duší, váhu viny a ako nízko stlačí a potopí ľudstvo. Nech potom príde a očistí naše srdcia svojím Duchom od všetkého, čo poškvrňuje. Nech sú hriešnici zo všetkých strán pozorní k slovám pravdy a spásy.
-----------------------------------------------------------------------------
19:41-48 Kto môže vidieť svätého Ježiša, že sa teší na biedu, ktorá čakala na jeho vrahov, plačúc nad mestom, kde mala byť preliata jeho vzácna krv, bez toho, aby videl, že Božia podoba vo veriacom spočíva v dobrej vôľa a súcite?
Istotne nemôžu mať pravdu tí, ktorí prijímajú doktríny pravdy, aby boli zatvrdení voči svojim spoluhriešnikom.
Ale nech si každý pam môj dom je domom modlitby; vytvorené a určené pre túto službu: ale vy ste z nej urobili brloh zlodejov; ktorá klauzula nie je napísaná vo vyššie uvedenom proroctve, ale sú to Kristove slová odkazujúce na Jeremiáša 7:11. Etiópska verzia dodáva „a lupiči“; a verzia Persic dodáva: „a miesto strihových kabeliek“; Pozri Gill v Matúšovi 21:13.ätá, že aj keď Ježiš plakal nad Jeruzalemom, vykonal na ňom hroznú pomstu.
Hoci sa neteší zo smrti hriešnika, svoje hrozné hrozby určite splní tým, ktorí zanedbávajú jeho spásu.
Boží Syn neplakal márne a bezdôvodné slzy!
Pozná hodnotu duší, váhu viny a ako nízko stlačí a potopí ľudstvo.
PRÍĎ, PANE JEŽIŠU a očistí naše srdcia svojím Duchom od všetkého, čo poškvrňuje.
Nech sú hriešnici zo všetkých strán pozorní k slovám pravdy a spásy.
---------------------------------------------------------------------------------
Lk 19,45-48.
Ježiš v chráme (Matúš 21:12-17, Marek 11:15-19).
Máme tu dva obrazy: Ježiš reformujúci chrámové zneužívanie (Lukáš 19:45-46) a Ježiš vyučujúci v chráme na potešenie ľudí a na rozhorčenie ich náboženských a spoločenských predstavených.
Z prvéhomáme len nepatrnú a bezfarebnú prezentáciu od Lk.
Príbeh v podaní Mt. a Mk. ukazuje vášeň (pravého božského prorockého typu) a konanie hraničiace s násilím.
Začal vyháňať:
Ako to urobil aj na začiatku svojej služby, Ján 2:15.
Potreby pútnikov – peniaze, ktoré bolo potrebné zmeniť – na nákup dobytka a na obetovanie atď. – urobili aj z vonkajšieho nádvoria chrámu scénu hlučného a chamtivého výmenného obchodu, pozri v Matúšovi 21:12–13; Marek 11,15-17.
Verše 45, 46. - A vošiel do chrámu.
Sv. Lukáš je tu všeobecnejší a menej presný ako slová ostatných dvoch synoptistov. Pán v ten večer „Kvetnej nedele“ jednoducho vošiel do chrámu, a keď sa rozhliadol po všetkom, bol večer a on sa vrátil do svojho príbytku v Betánii s dvanástimi (Marek 11:11). Vyhostenie peňazomencov, o ktorom sa hovorí v nasledujúcom verši (46), sa odohralo na druhý deň.
Celé mesto sa pohnevalo a hovorilo: Kto je to?" (Matúš 21:10). Vošiel do chrámu a začal vyháňať tých, ktorí v ňom predávali, a tých, čo kupovali, a povedal im: Je napísané: Môj dom je domom modlitby, ale vy ste z neho urobili brloh zlodejov.
Vo vonkajšom nádvorí chrámu boli postavené stánky, v ktorých sa nachádzali zmenárne, aby si pútnici z cudzích krajín mohli vymeniť svoje cudzie mince a kúpiť obetné zvieratá a ine obetné dary.. To všetko urobilo z nádvorí Pánovho domu scénu hluku a vravy a podľa Majstrových prísnych slov často scénu podvádzania a preháňania. Ježišove slová boli prevzaté z Izaiáša 56:7 a Jeremiáša 7:11. Lukáš 19:45
7 aj ich zavediem na svoj svätý vrch a rozveselím ich vo svojom dome modlitby. Ich spaľované obety a obety s hostinou budú prijaté na mojom oltári, veď môj dom sa bude nazývať domom modlitby pre všetky národy.“https://biblia.sk/citanie/seb/iz/56
11 Či tento dom, ktorý sa nazýva mojím menom, je vo vašich očiach pelech lotrov? Ja sám som to videl,“ znie výrok Hospodina.https://biblia.sk/citanie/seb/jer/7
45 Keď vošiel do chrámu, začal vyháňať predavačov 46 a povedal im: „Je napísané:
A začal vyháňať tých, čo v nej predávali, a tých, čo kupovali. ktorí obchodovali s ovcami, volmi a holubmi; pozri Ján 2:15.
15 Urobil si z povrazov bič a všetkých vyhnal z chrámu, aj ovce a dobytok. Peňazomencom rozhádzal mince a poprevracal stoly 16 a tým, čo predávali holuby, povedal: „Odneste to odtiaľto! Nerobte tržnicu z domu môjho Otca!“ 17 Tu si jeho učeníci spomenuli, že je napísané:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jaskyňa zbojníkov. Náš Pán videl veľa jaskýň zbojníkov na strmých skalnatých stranách Wady Hamam a inde.
Porovnaj . Jeremiáš 7:11: "Stal sa tento dom, ktorý sa volá mojím menom, v tvojich očiach lupičom?"
Ešte viac sa stal jaskyňou vrahov, keď zaplavili dlažbu krvou.
A učil každý deň v chráme,...
Každý deň, až kým neprišla židovská Veľká noc, a len vo deň; lebo v noci vyšiel z mesta do Betánie alebo na Olivovú horu: niektoré jeho reči v chráme, podobenstvá, ktoré prednášal, a jeho spory s lekármi sú zaznamenané v Matúšovi 21:27, ale veľkňazi a zákonníci a náčelníci ľudu; alebo „starší ľudu“, ako to uvádza sýrska verzia; teda celý sanhedrim: snažil sa ho zničiť; sa stretli a radili sa, ako ho dostať do svojich rúk a aké obvinenia proti nemu vzniesť, aby ho usmrtili.
Verš 47. - A učil denne v chráme. Tento a nasledujúce verše poskytujú, podľa spôsobu svätého Lukáša, v jeho evanjeliu aj v Skutkoch, všeobecný obraz o Pánovom živote v týchto posledných dňoch jeho verejného účinkovania v Jeruzaleme; anal o účinku jeho posledného učenia (l) na kňazov a zákonníkov atď., a (2) na mase ľudu.
Grécke slovo preložené ako „veľmi pozorne počúvať (ho)“ je expresívne a opisuje intenzívnu pozornosť, s ktorou ľudia vo všeobecnosti počúvali posledné slávnostné verejné prejavy Majstra. Doslova to znamená „viseli na jeho perách."