Evanjelium 3.12.2024 - Mk 16,15-20
Choďte a učte všetky národy, hovorí Pán; ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta.
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa MarkaMk 16, 15-20
Choďte do celého sveta a hlásajte evanjelium
Ježiš sa zjavil Jedenástim a povedal im: „Choďte do celého sveta a hlásajte evanjelium všetkému stvoreniu.
Kto uverí a dá sa pokrstiť, bude spasený; ale kto neuverí, bude odsúdený.
A tých, čo uveria, budú sprevádzať tieto znamenia: v mojom mene budú vyháňať zlých duchov, budú hovoriť novými jazykmi, hady budú brať do rúk a ak niečo smrtonosné vypijú, neuškodí im; na chorých budú vkladať ruky a tí ozdravejú.“
Keď im to Pán Ježiš povedal, vzatý bol do neba a zasadol po pravici Boha.
Oni sa rozišli a všade kázali. Pán im pomáhal a ich slová potvrdzoval znameniami, ktoré ich sprevádzali.
Počuli sme slovo Pánovo.
Marek 16:15. Misionárska činnosť bola postavená na mnohých základoch.
Ľudia nemajú radi prikázania, no napriek tomu je veľkou úľavou a silou vrátiť sa k jednému a odpovedať na všetky otázky slovami ‚On to odo mňa žiada!‘
Teraz tieto slová nášho Pána otvárajú celú tému univerzálnosti kresťanstva.
Len hŕstka mužov, či už ‚dvanásť‘ alebo ‚päťsto bratov‘, je nepodstatná.
Počuli VEĽKÝ PRÍKAZ: „Choďte do celého sveta“!
Je to niečo ako zdanlivá absurdita Kristovho tichého slova: ‚Nemusia odísť; dajte im jesť,
Ako pri tej príležitosti, aj v tomto poslednom prikázaní museli brať do úvahy Kristovu prítomnosť. ‚Som s tebou.‘
Všimnime si teda očividne celosvetový rozsah Kristovho nároku na nadvládu.
Na začiatku prišiel na svet, aby ‚svet skrze Neho mohol byť spasený.‘
‚Ak niekto žízni, nech príde.‘
Podobenstvá o nebeskom kráľovstve sú naplánované v rovnakom duchu:
‚Pritiahnem k sebe všetkých ľudí.‘
Nemožno spochybniť, že Ježiš ‚žil v tejto vízii univerzálnej nadvlády.
Tu sa ukazuje veľký kontrast kresťanstva a judaizmu.
Judaizmus bol netolerantný, ako musia byť všetky iba monoteistické vierovyznania, a istý si budúcou univerzálnosťou,
no nebol prozelytizujúci – nie misionárskou vierou. Nie je tomu tak ani dnes.Je to stále exkluzívne a neprogresívne.
Mohamedánstvo - vo svojej ohnivej mladosti, pretože monoteistické bolo agresívne- presadzovalo len vonkajšiu profesiu a vnútorný život ponechal nedotknutý. Neváhalo teda prenasledovať, ako aj proselytovať.
Kresťanstvo je jediné, ktorí MÁ ZA ÚLOHU nastolovať univerzálnu nadvládu v duši človeka a hľadá ju iba Slovom.
‚Zlož svoj meč do pošvy.‘
----------------------------------------------------------------------------------------------
II. Základy tohto odvážneho tvrdenia.
Jediný a jedinečný vzťah Krista ku každej ras, k všetkým ľudksým pokoleniam.
V tomto vzťahu sú stelesnené hlboké pravdy. Kristu je tiu pre všetkých.
On je pre všetkých, pretože je jediným - pre všetkýxh - Spasiteľom.
Svojou smrťou ponúkol zadosťučinenie za hriechy celého sveta.
‚Pozrite sa na mňa a buďte spasení, všetky končiny zeme, lebo ja som Boh a nikoho iného niet.‘
‚Ani niet ‚spásy v nikom inom, lebo niet iného mena‘ atď.
Boží zámer milosrdenstva pre všetkých. ‚
Boh CHCE všetkých ľudí, aby boli spasení a prišli k poznaniu pravdy.‘
------------------------------------------
Posolstvo evanjelia všetkým.sa zaoberá všetkými luďmi na jednej úrovni. Oslovuje univerzálnu ľudskosť. ‚
K vám, ó človek, volám, a môj hlas je k ľudským synom.‘
Hovorí rovnakým jazykom ku všetkým druhom ľudí, na všetkých stupňoch spoločnosti a vo všetkých vekoch.
Kresťanstvo nemá žiadnu ezoterickú doktrínu, žiadny vnútorný kruh „zasvätených“.
V dôsledku toho zavádza nový pojem privilegovaných tried- privilegovaní, ktorí uverili.
Všimnite si históriu kresťanstva vo vzťahu k otroctvu a podradným a utláčaným rasám.
Kresťanstvo neverí v existenciu „nenávratných vyvrheľov“, ale hlása a oslavuje možnosť získať všetko pre lásku, ktorá je božská.
Je jeden Spasiteľ, a tak je len jedno evanjelium pre ‚celý svet‘.
----------------------------------------------------------------------
III. Jeho potvrdenie vo faktoch.
História šírenia evanjelia je spočiatku významná. Zamyslite sa nad rozmanitosťami civilizácií, ktoré priblížilho obdržali a absorbovali. Pozrite sa, ako sa prekonali putá podnebia a jazyka atď. Aká odlišná je dnešná Európa od Európy Pavlových čias! Kresťanstvo v tomto dvadsiatom storočí nevykazuje znaky vyprchajúcej povery. Všimnite si ďalej, že história misií potvrdzuje celosvetový nárok evanjelia. Spomeňte si na úžasný počet obrátených počas prvých päťdesiatich rokov kázania evanjelia. Rímska ríša bola pokresťančená za tri storočia! Spomeňte si na nespočetné doterajšie svedectvá; napr. absolútne opustenie idolov na ostrovoch Južného mora, oslabenie kasty v Indii, romantika misií v strednej Afrike atď atď. Povaha novodobých konvertitov je rovnako dobrá ako tá Pavlova. Evanjelium v tomto storočí všade prináša ovocie podobné tým, ktoré prinieslo v Ázii a Európe v prvom storočí. Úspech bol v každej oblasti. Žiadna nebola opustená ako beznádejná. ....v Grónsku. Hottentoti. Patagónci {Darwinovo svedectvo}. Kresťanstvo neustále oslovovalo všetky vrstvy spoločnosti. Nie je veľa „ušľachtilých“, ale sú v každom veku a krajine.