Koľkí budú zachránení : TESNÁ BRÁNA
Ktosi sa ho spýtal: „Pane, je málo tých, čo budú spasení?“
On im povedal: „Usilujte sa vojsť tesnou bránou, lebo hovorím vám: Mnohí sa budú pokúšať vojsť, a nebudú môcť.
„Je málo tých, ktorí budú spasení?“
Náladu a motívy pýtajúceho sa možno odvodiť z tónu Kristovej odpovede,
ktorá obracia pozornosť od obyčajnej špekulatívnej zvedavosti k vážnemu osobnému aspektu stavu „spásy“ a možnosti že to chýba.
Bez ohľadu na to, či doň vstúpilo málo alebo veľa, zostalo by veľa vynechaných a medzi nimi aj niektorí poslucháči.
Ježiš hovorí k ‚nim‘, k zástupu, nie k tomu, kto sa pýta.
Muži, ktorí pristupujú k slávnostným témam ľahkovážne a používajú ich ako materiál na kladenie neužitočných otázok,
aby zahnali učiteľov náboženstva do kúta, stále existujú a najlepšie sa na ne odpovedá podľa Kristovho spôsobu.
Samozrejme, rečník myslel výrazom: BYŤ ‚zachránený‘
účasť v Mesiášovom kráľovstve.
Pozerá sa telesným židovským spôsobom.
Odpoveď nášho Pána je primárne zameraná na stanovenie podmienok vstupu do tohto kráľovstva,
ako to Židia očakávali, že sa to prejaví na zemi.
Za týmto bezprostredným odkazom sa však skrýva slávnostné odhalenie podmienok spásy v jej najhlbšom zmysle a nebezpečenstva vylúčenia z nej.
Výraz ‚tesná brána‘ môže chápaná ako nízkosť Mesiáša a následne ostrý kontrast Jeho kráľovstva so židovskými vznešenými a telesnými nádejami.
Prechod do sľúbenej kráľovskej rodiny nebol cez veľký portál hodný paláca,
ale cez úzku bránku s nízkym oblúkom, cez ktorú sa človek ťažko predieral.
Pre nás je úzka brána
sebaopustenie / spoliehanie sa iba na Boha, dôvera, odovzdanosť/
a sebaobviňovanie /Spytovanie svedomia a priznanie svojich nedostatkov, vin, zanedbani, omylov a chýb/
Sú nevyhnutné pre vstup do spásy.
‚Dvere viery‘ sú úzke; lebo neprepustí žiadnu samospravodlivosť, žiadnu svetskú slávu, žiadnu dôstojnosť.
Ako cisár v Canosse, aj my sme vonku, kým si nevyzlečieme koruny a kráľovské rúcha a neostaneme oblečení len v košeli pokánia.
Musíme sa urobiť malými, aby sme sa dostali dovnútra.
Musíme byť na kolenách, ..všetko musíme nechať vonku, je to také úzke.
Musíme ísť jeden po druhom,..Dvere sa otvárajú do paláca, ale sú príliš tesné pre každého, kto verí sám sebe.
Musí vynaložiť úsilie, aby ste do toho vstúpili.
Pretože všetko v našej starej sebavedomej, sebastrednej povahe je zbraňou proti podmienkam vstupu.
Námaha nás nespasí, ale bez námahy neuveríme.
Hlavným zápasom celého nášho života by malo byť pestovanie sebaponižujúcej dôvery v Ježiša Krista a ‚bojovať dobrý boj viery‘.
‘Are there few that be saved?’ The questioner’s temper and motives may be inferred from the tone of Christ’s answer, which turns attention from a mere piece of speculative curiosity to the grave personal aspect of the condition of ‘salvation,’ and the possibility of missing it. Whether few or many went in, there would be many left out, and among these some of the listeners. Jesus speaks to ‘them,’ the multitude, not to the questioner. The men who approach solemn subjects lightly, and use them as material for raising profitless questions for the sake of getting religious teachers in a corner, exist still, and are best answered after Christ’s manner.
‘The door of faith’ is a narrow one; for it lets no self-righteousness, no worldly glories, no dignities, through. Like the Emperor at Canossa, we are kept outside till we strip ourselves of crowns and royal robes, and stand clothed only in the hair-shirt of penitence. Like Milton’s rebel angels entering their council chamber, we must make ourselves small to get in. We must creep on our knees, so low is the vault; we must leave everything outside, so narrow is it. We must go in one by one, as in the turnstiles at a place of entertainment. The door opens into a palace, but it is too strait for any one who trusts to himself.
Of course, the speaker meant by being ‘saved’ participation in Messiah’s kingdom, regarded in the carnal Jewish fashion; and our Lord’s reply is primarily directed to setting forth the condition of entrance into that kingdom, as the Jew expected it to be manifested on earth. But behind that immediate reference lies a solemn unveiling of the conditions of salvation in its deepest meaning, and of the danger of exclusion from it.
1.
In its primary application, the ‘strait gate’ may be taken to be the lowliness of the Messiah, and the consequent sharp contrast of His kingdom with Jewish high-flown and fleshly hopes. The passage to the promised royalty was not through a great portal worthy of a palace, but by a narrow, low-browed wicket, through which it took a man trouble to squeeze. For us, the narrow gate is the self-abandonment and self-accusation which are indispensable for entrance into salvation.
‘The door of faith’ is a narrow one; for it lets no self-righteousness, no worldly glories, no dignities, through. Like the Emperor at Canossa, we are kept outside till we strip ourselves of crowns and royal robes, and stand clothed only in the hair-shirt of penitence. Like Milton’s rebel angels entering their council chamber, we must make ourselves small to get in. We must creep on our knees, so low is the vault; we must leave everything outside, so narrow is it. We must go in one by one, as in the turnstiles at a place of entertainment. The door opens into a palace, but it is too strait for any one who trusts to himself.
There must be effort in order to enter by it. For everything in our old self-confident, self-centred nature is up in arms against the conditions of entrance. We are not saved by effort, but we shall not believe without effort. The main struggle of our whole lives should be to cultivate self-humbling trust in Jesus Christ, and to ‘fight the good fight of faith.’
There must be effort in order to enter by it. For everything in our old self-confident, self-centred nature is up in arms against the conditions of entrance. We are not saved by effort, but we shall not believe without effort. The main struggle of our whole lives should be to cultivate self-humbling trust in Jesus Christ, and to ‘fight the good fight of faith.’