Mt 5 Blahoslavení chudobni v duchu
/Preklad z "biblehub"/
Chudobní v duchu.
Obmedzenie, ako v prípade „čistého srdca“, poukazuje na oblasť života, v ktorej sa nachádza chudoba.
V Lukášovi 6:20 nie je žiadna takáto kvalifikačná klauzula a slová tam hovoria o vonkajšej chudobe, ktorá je sama osebe menej nebezpečná, a preto je to šťastnejší stav pre duchovný život ako stav bohatstva.
Tu však je požehnanie pre tých, ktorí, nech už je ich vonkajší stav akýkoľvek, sú vo svojom vnútornom živote ako tí, ktorí cítia, že nemajú nič vlastné.
Musia byť príjemcami skôr, ako dajú, musia byť závislí na cudzej štedrosti a musia byť závoslé na veľkom Kráľovi.
K tejto nálade patrí „nebeské kráľovstvo“, večné skutočnosti v tomto a budúcom živote, spoločnosti, ktorej hlavou je Kristus.
Veci sa niekedy dajú najlepšie pochopiť ich protikladmi a môžeme poukázať na opis cirkvi v Laodicei,
ktorý nám ukazuje opačný typ charakteru, ktorý si o sebe myslí, že je „bohatý“ v duchovnom živote,
keď je v skutočnosti „úbožiak“, bez skutočného bohatstva, slepý a nahý.
-----------------------------------------------------------------
Chudobní duchom sú šťastní.
Vo vlastných očiach sú pokorní a skromní.
Vidia svoju túžbu, nariekajú nad svojou vinou a smädia po Vykupiteľovi.
Kráľovstvo milosti je také; kráľovstvo slávy je pre nich
---------------------------------------------------------------
Chudobný duchom – Lukáš hovorí jednoducho: Blahoslavení chudobní.
Bolo sporné, či Kristus myslel chudobných v súvislosti s vecami tohto života alebo pokorných.
Evanjelium sa vraj káže chudobným, Lukáš 4:18; Matúš 11:5.
Bolo predpovedané, že Mesiáš bude kázať chudobným, Izaiáš 61:1.
Hovorí sa, že majú špeciálne prostriedky na to, aby boli spasení, Matúš 19:23; Lukáš 18:24.
Stav takýchto osôb je teda pomerne požehnaný alebo šťastný.
Bohatstvo prináša starostlivosť, úzkosť a nebezpečenstvá av neposlednom rade nebezpečenstvo, že kvôli nim stratíme nebo.
Byť chudobný duchom znamená mať o sebe pokornú mienku; mať rozum, že sme hriešni a nemáme vlastnú spravodlivosť. B
Byť ochotný byť spasený len bohatou Božou milosťou a milosrdenstvom;
byť ochotný byť tam, kde nás Boh umiestňuje, niesť, čo na nás kladie, ísť tam, kam nám prikáže, a zomrieť, keď prikáže;
byť ochotný byť v jeho rukách a cítiť, že si od neho nezaslúžime žiadnu priazeň.
Je v protiklade k pýche, márnivosti a ambíciám. Takí sú šťastní!
1.Pretože si o sebe myslíme, že sme takí, akí sme,a odmietame byť naplnení pýchou a márnivosťou.
2. Pretože takých Ježiš sa rozhodol požehnať a udeľuje im svoju priazeň.
3. Pretože ich bude kráľovstvo nebeské.
Je pozoruhodné, že Ježiš začal svoju službu týmto spôsobom, na rozdiel od všetkých ostatných.
Iní učitelia učili, že šťastie možno nájsť v cti, v bohatstve, v nádhere alebo v zmyslovom potešení.
Ježiš prehliada všetky tieto veci a upiera svoj zrak na chudobných a pokorných a hovorí, že šťastie možno nájsť
v poníženej doline chudoby viac ako v okázalosti a blyskajúceho sa nádhere života.
Ich je kráľovstvo nebeské – To znamená, že buď majú špeciálne možnosti na vstup do nebeského kráľovstva a na to, aby sa tu stali kresťanmi, alebo vstúpia do neba neskôr.
. Stav chudoby, stav, keď nami ľudia opovrhujú alebo si nás neuctievajú, je stav, v ktorom sú ľudia najviac pripravení hľadať pohodlie náboženstva tu a v nebesiach v budúcnosti.
-----------------------------------------------------------------------------------
Pozri poznámky v Matúšovi 2:2. TRAJA MÚDRCI z východu
2 Pýtali sa: „Kde je ten práve narodený židovský kráľ? Videli sme totiž na východe jeho hviezdu a prišli sme sa mu pokloniť.“
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Blahoslavení chudobní duchom –
Všetci, ktorí poznajú starozákonnú frazeológiu, vedia, ako často sa pravý Boží ľud označuje ako „chudobní“ („utláčaní“, „sužovaní“, „biedni“) alebo „núdzni“ – alebo oboje spolu (ako napr. v Ž 40:17;
Vysvetlenie tohto spočíva v tom, že vo všeobecnosti sú to „chudobní tohto sveta“, ktorí sú „bohatí vo viere“ (Jak 2:5; porovnaj 2Kor 6:10; Zj 2:9);
pričom často sú to „bezbožní“, ktorým sa „vo svete darí“ (Ž 73, 12).
V súlade s tým sa v Lu 6:20, 21 zdá, že práve tejto triede – doslova „chudobným“ a „hladným“ – sa venujeme špeciálne.
Ale keďže Boží ľud je na toľkých miestach označený ako „chudobní“ a „potrební“, bez zjavného odkazu na jeho časovú situáciu (ako v Ž 68:10; 69:29-33; 132:15; Iz 61:1 66:2), je to očividne stav mysle, ktorý majú tieto výrazy vyjadrova
Preto biblickí prekladatelia niekedy vykladajú slová „pokorný“ (Ž 10:12, 17), „mierny“ (Ž 22:26), „ponížený“ (Pr 3:34),
ako keby sa vôbec nezmieňovali o vonkajších okolnostiach.
Ale tu vysvetľujúce slová „v duchu“ upevňujú zmysel
na „tých, ktorí si vo svojom najhlbšom vedomí uvedomujú celú svoju potrebu“ (porovnaj gréčtinu Lu 10:21; Jn 11:33; 13:21; Sk 20:22 1Ko 5:3;
Toto sebavyprázdňujúce sa presvedčenie, že „pred Bohom sme bez všetkého“,
je podľa učenia Písma základom každej duchovnej dokonalosti.
Bez nej sme neprístupní Kristovmu bohatstvu; s ním sme vo vhodnom stave na prijímanie všetkých duchovných zásob (Zj 3:17, 18; Mt 9:12, 13).
lebo ich je kráľovstvo nebeské – (Pozri Mt 3:2).
Chudobní duchom nielenže budú mať – už majú – kráľovstvo.
Samotný pocit ich chudoby začína bohatstvom.
Zatiaľ čo iní „chodia v márnom predstavení sa" – „v tieni“, „obraze“ – v neskutočnom svete a majú falošný pohľad na seba a všetko okolo seba – chudobní duchom sú bohatí na poznanie svojho skutočného prípadu.
Majú odvahu pozrieť sa tomu do tváre a bezelstne to vlastniť, cítia sa silní v istote, že
„priamym vychádza svetlo v tme“ (Ž 112, 4);
a čoskoro to vypukne ako ráno.
Boh od nás nechce nič ako cenu svojich spásonosných darov; musíme len cítiť našu univerzálnu núdzu a
vrhnúť sa na Jeho súcit (Jób 33:27, 28; 1Jo 1:9).
Chudobní duchom sú teda obohatení Kristovou plnosťou, ktorou je kráľovstvo v podstate;
a keď im zo svojho veľkého trónu povie:
„Poďte, požehnaní môjho Otca, zdeďte kráľovstvo, ktoré je pre vás pripravené,“
pozve ich len k plnému užívaniu už vlastneného dedičstva.
---------------------------------
Šťastní sú tí, ktorí, hoci nie sú bohatí na statky tohto sveta,
majú ducha prispôsobeného ich stavu anehľadajú tu svoju útechu, ale majú chudobnú a nízku mienku o svete a všetkom, čo je v ňom. , starajúc sa o vynikajúce bohatstvo; a aby to bolo možné, sú zlomených a skrúšených duchov pre svoje mnohoraké hriechy a nemôžu mať žiadny pyšný názor na svoju vlastnú spravodlivosť, ale utiekajú sa k bezplatnej Božej milosti a spravodlivosti Pána Ježiša Krista. Nie veľkí, bohatí a pyšní ľudia sveta nie sú šťastní, ale títo sú blahoslavení; lebo pravé šťastie nespočíva v svetskom majetku, ale v Božej priazni a v práve na nebeské kráľovstvo, a ktoré títo muži majú, Žalm 34:18 51:17 Izaiáš 66:2.