Komentár - 12.2.2025
Napomenutie prospešné pre všetkých, v protiklade k predsudkom, ktorý je najnepriateľskejší k pravému uctievaniu Boha.
VŠETCI - Poďte ku mne všetci, ...
A znova zavolal k sebe zástup.
Nevolal zástupy, keď viedol diskusiu so zákonníkmi z Jeruzalema. Ale teraz opäť zvoláva ľudí, ktorí sú v blízkosti, aby všetci počuli, čo sa týkalo všetkých rovnako.
Je naozaj pravdepodobné, že diskusia so zákonníkmi sa mohla odohrať v dome,
do ktorého sa po tomto autoritatívnom vyhlásení k zástupu opäť vrátil.
Slová sú tu uvedené s väčším dôrazom, ako ich zaznamenal svätý Matúš. Každý bol slávnostne vyzvaný, aby si vypočul a porozumel, pričom oznámil zásadu najvyššej dôležitosti
Náš Pán nemal v úmysle znevažovať rozdiel medzi čistým a nečistým mäsom, ako to bolo stanovené v Levitskom zákone. Jeho cieľom bolo skôr očistiť toto učenie od nejasností, do ktorých sa zapojili zákonníci a farizeji, ktorí kládli dôraz len na vonkajšie činy. Jeho cieľom bolo ukázať, že všetka nečistota pramení zo srdca; a že pokiaľ sa srdce neočistí, všetky vonkajšie umývania sú márne. Je to ako keby povedal,
"Zákonníci vás učia, že nie je dovolené jesť neumytými rukami, pretože neumyté ruky očisťujú pokrm a nečistý pokrm poškvrňuje dušu. Ale v tomto sa mýlia, pretože nie to, čo vchádza zvonku do úst, ale to, čo vychádza z vnútra ústami, a teda zo srdca, ak je nečisté, to poškvrňuje človeka." ako obšírnejšie vysvetľuje pri ver. 21. Marek 7:14
A keď zvolal k sebe všetok ľud,.... Vulgátske latinské a etiópske verzie, namiesto „všetci“, - stačilo na to, aby zatkli ústa zákonníkov a farizejov o ich neopodstatnené tradície; obracia sa k pospolitému ľudu, ktorý stál obďaleč, kvôli týmto vysoko postaveným a volal na nich, aby sa k nemu priblížili: povedal im: Počúvajte ma každý z vás a pochopte!
čo znamenalo, mal im niečo na chvíľu povedať, čomu by sa mali venovať a čo by mali chcieť správne pochopiť, čo sa týkalo každého z nich; Matúš 15:10.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Robíš dobre ?- Tieto slová sú schopné rôznych interpretácií.
Niektorí ich čítajú ako otázku: "Robíš dobre, keď odmietaš?" Iní sa domnievajú, že majú na mysli „šikovne, prefíkane“. "Prejavuješ veľkú prefíkanosť alebo umenie, keď odkladáš Božie prikázania a nahrádzaš ich ľudské."
Iní ich považujú za ironické. "Ako vznešene konáš! Zo svedomitého pripútania k svojim tradíciám si zrušil zákon Boží." čo znamená povedať tým, že konali zlomyseľne a neslušne.
Používal však Ježiš IRÓNIU?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naše zlé myšlienky a náklonnosti, slová a činy nás poškvrňujú,
a len tieto.
Ako skazený prameň vysiela skazené prúdy,
tak skazené srdce vysiela skazené úvahy, skazené chúťky a vášne
a všetky zlé slová a činy, ktoré z nich pochádzajú.
Duchovné chápanie Božieho zákona a zmysel pre zlo hriechu spôsobí, že človek bude
hľadať milosť Ducha Svätého,
aby potlačil zlé myšlienky a náklonnosti, ktoré v ňom pôsobia.
Na neumytých rukách sa triasli farizeji hrôzou, ale sú úplne bezvýznamné v porovnaní s vinou nečistej mysle!
Nie to, čo vchádza do úst, poškvrňuje človeka v očiach Boha, ale to, čo vychádza z úst; pretože
v Božích očiach sú čistota a nečistota vlastnosti nie tela,
ale mysle, ktoré môžu byť znečistené iba hriechom.
Až nečistá myseľ prináša nečisté slová a nečisté skutky.
Nečisté srdce vyrába nečisté myšlienky.
BOJ O ČISTOTU SRDCA CEZ NOVĚ MILOSTI DUCHA SVATÉHO.- ako úloha dňa.
Očisťovať vlastné srdcia cez nové milosti ZHORA - z neba.
Náš Pán vôbec nemal v úmysle zrušiť rozdiel, ktorý zákon ustanovil medzi vecami čistými a nečistými v otázke ľudského jedla.
Toto rozlíšenie, ako všetky ostatné Mojžišove symbolické inštitúcie, bolo stanovené múdro;
sú navrhnuté tak, aby učili Izraelitov, ako opatrne sa treba vyhýbať známej spoločnosti a rozhovorom bezbožných.
Len potvrdil, že nijaké mäso samo osebe nemôže poškvrniť myseľ, ktorou je človek, hoci môže aj toto:
keď človek zje to, čo je škodlivé pre jeho zdravie, alebo si dá neprimerané množstvo jedla či alkoholu.
A Žid to mohol urobiť tak, že by opovážlivo zjedol to, čo bolo zakázané mojžišovským zákonom, ktorý stále platil:
no vo všetkých týchto prípadoch by znečistenie pochádzalo zo zloby srdca a bolo by tomu úmerné, čo tu tvrdí náš Pán.
Čo poškvrňuje človeka:
jeho myseľ a svedomie, schopnosti jeho duše a údy jeho tela;
čo ho robí ohavným v očiach Božích a vystavuje ho jeho hnevu a nemilosti?
Matúšovi 15:11.
Nie to, čo človek je a pije a akokoľvek robí, hoci môže jesť a piť s neumytými rukami alebo z pohárov, hrncov a tanierov, nie je riadne umytý, podľa tradícií starších, z neho robí v očiach Boha znečisteného hriešneho človeka
Nie taký, ktorého spoločnosti a konverzácii sa majú dobrí ľudia vyhýbať;
ale že je to hriech v srdci - to, čo z neho pochádza;
Všetky zlé myšlienky, zlé slová a nečisté činy;
tie označujú človeka špinavého a nečistého a vystavujú ho ohavnosti voči Bohu
„Nič nie je zvonka, čo môže človeka urobiť " obyčajným" plebejcom a nie vzácnym pred Bohom.
Vulgárny človek, hriešny bezbožník, akým bol, alebo rovnako tak vážený farizejmi alebo ten, ktoré patrí k obyčajnému ľudu:
nič, čo prijal do svojho tela jedením alebo pitím, ho nemohlo zaradiť do triedy takýchto osôb:
„okrem vecí, ktoré z neho vychádzajú“; zo srdca, perami:
„to sú tí, ktorí robia človeka obyčajným“; alebo vulgárnym zlým človekom.
------------------------------
Etiópska verzia to uvádza, „nie to, čo vchádza zvonku do úst človeka, ho môže poškvrniť, ale len to, čo vychádza zo srdca človeka, to poškvrňuje človeka“:
Perzská verzia dodáva: „a je hriechom smrti“; alebo hriech na smrť, smrteľný, smrteľný hriech
------------------------------
ale veci, ktoré z neho vychádzajú; arabčina: verzia znie „z úst človeka“, ako v Matúšovi 15:11, lebo veci sú všetky hriešne slová, ktoré vychádzajú z predstáv a žiadostí srdca; ako všetky nečinné, necudné, rúhavé a hnevlivé slová a výrazy: a môžu zahŕňať zlé myšlienky, slová a činy; ktoré činy prvé v myslení vychádzajú zo skazeného srdca človeka; a slovom vyjsť z úst; a v činnosti, sú vykonávané jedným alebo druhým členom tela: to sú tie, ktoré poškvrňujú človeka: jeho myseľ a svedomie, schopnosti jeho duše a údy jeho tela; a urob ho ohavným v očiach Božích a vystav ho jeho hnevu a nemilosti; Pozri Gill v Matúšovi 15:11